ŚLUB CYWILNY - ZAWARCIE MAŁŻEŃSTWA W URZĘDZIE STANU CYWILNEGO
Miejsce złożenia dokumentów/załatwienia sprawy:
Zawarcie małżeństwa następuje w urzędzie stanu cywilnego wybranym przez narzeczonych.
w Ciepłowodach jest to:
Urząd Stanu Cywilnego
Kolejowa 3; 57-211 Ciepłowody
Kontakt telefoniczny:
Telefoniczne +48 74 8103 509
Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
Osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo.
Godziny przyjmowania klientów:
- poniedziałek 07:00–17:00
- wtorek-środa 07:00-14:30
Uwagi:
Ślub poza lokalem urzędu stanu cywilnego:
Zagrożenie zdrowia lub życia, pozbawienie wolności
Kierownik USC w Ciepłowodach przyjmuje na wniosek osoby zamierzającej zawrzeć małżeństwo, oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego, w obrębie Gminy Ciepłowody, jeżeli osoba ta jest w stanie zagrożenia życia lub zdrowia (co należy potwierdzić zaświadczeniem wystawionym przez lekarza) We wskazanym przypadku nie jest pobierana opłata dodatkowa za udzielenie ślubu poza lokalem USC.
Ślub w plenerze
Na wniosek osoby zamierzającej zawrzeć małżeństwo Kierownik USC w Ciepłowodach przyjmuje oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego, w obrębie Gminy Ciepłowody, jeżeli wskazane we wniosku miejsce zawarcia małżeństwa zapewnia zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński. Za udzielenie ślubu poza lokalem USC pobierana jest opłata dodatkowa w wysokości 1 000,00 zł (słownie: jeden tysiąc zł).
W pierwszej kolejności:
Narzeczeni powinni zarezerwować termin ślubu. W celu dokonania rezerwacji terminu ślubu należy
- zgłosić się osobiście do USC w Ciepłowodach, ul. Kolejowa 3, 57-211 Ciepłowody
albo
- skontaktować się telefonicznie z USC w Ciepłowodach pod numerem telefonu 74 8103 509
Następnie:
Nie wcześniej niż na pół roku przed ślubem i nie później niż na miesiąc przed planowanym ślubem, narzeczeni zgłaszają się do USC z ważnymi dokumentami tożsamości, składają zapewnienia o barku przeszkód do zawarcia małżeństwa
i uiszczają opłatę skarbową. Kierownik USC może na wniosek nupturientów skrócić ustawowy, miesięczny termin oczekiwania na zawarcie małżeństwa, jeżeli przemawiają za tym ważne względy.
Dokumenty i oświadczenia niezbędne do zawarcia związku małżeńskiego narzeczeni składają osobiście. Jeżeli nie ma takiej możliwości, by zgłosili się do USC jednocześnie, mogą dopełnić formalności w różnych terminach.
W dniu ślubu.
Narzeczeni oraz świadkowie zgłaszają się na 15 minut przed uroczystością do urzędu stanu cywilnego, do wskazanego uprzednio pokoju, celem potwierdzenia danych
i okazania ważnych dokumentów tożsamości.
W przypadku ślubu w plenerze, narzeczeni i świadkowie na 15 minut przed uroczystością zgłaszają się do przybyłego na ślub kierownika USC, celem potwierdzenia danych i okazania ważnych dokumentów tożsamości.
Po zawarciu małżeństwa, małżonkowie otrzymują jeden odpis skrócony aktu małżeństwa. Pierwszy odpis aktu małżeństwa wydany po zawarciu małżeństwa nie podlega opłacie skarbowej.
Ponadto osoba, która w wyniku zawarcia małżeństwa zmieniła nazwisko, zobowiązana jest niezwłocznie wymienić dowód osobisty.
Opłaty:
opłata skarbowa
- za sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł.
- za wydanie zezwolenia na skrócenie miesięcznego terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego - 39 zł
Płatności można dokonać:
- gotówką lub kartą płatniczą w kasie Urzędu Gminy Ciepłowody;
- przelewem: nr konta Urząd Gminy Ciepłowody Bank Spółdzielczy Ząbkowice Śl. Oddział Ciepłowody: Nr 41 9533 1027 2004 0000 0101 0002
opłata dodatkowa
- za ślub poza urzędem stanu cywilnego – 1.000 zł. Opłatę uiszcza się przelewem: nr konta Urząd Gminy Ciepłowody Bank Spółdzielczy Ząbkowice Śl. Oddział Ciepłowody: Nr 41 9533 1027 2004 0000 0101 0002 podając w tytule przelewu rodzaj czynności, za którą została uiszczona opłata (np. ślub poza lokalem USC)
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Terminarz ślubów:
Uroczystości zawarcia związku małżeńskiego w USC w Ciepłowodach należy uzgodnić bezpośrednio z Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego.
Uroczystości zawarcia związku małżeńskiego nie będą organizowane w USC
w Ciepłowodach w dni ustawowo wolne od pracy.
Tryb odwoławczy:
W przypadku odmowy przez kierownika USC przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu
w związek małżeński, osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika USC, może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie, czy okoliczności przedstawione przez kierownika USC uzasadniają odmowę dokonania czynności
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego,
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy.
Wymagane wnioski i dokumenty:
Osoby zamierzające wstąpić w związek małżeński są obowiązane:
- przedstawić dokument stwierdzający tożsamość
- złożyć pisemne zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (druk dostępny na miejscu)
- załączyć oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk przelewu bankowego
Obywatele polscy, którzy nie posiadają aktów stanu cywilnego sporządzonych na terenie RP – składają zagraniczny dokument stanu cywilnego lub inny dokument wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, potwierdzający urodzenie, a jeżeli osoba pozostawała uprzednio w związku małżeńskim – potwierdzający małżeństwo, wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie tego małżeństwa albo dokument potwierdzający stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.
Cudzoziemiec zamierzający zawrzeć małżeństwo w Polsce jest obowiązany złożyć dokumenty i oświadczenia wymienione powyżej oraz dodatkowo:
- przedstawić dokument stwierdzający tożsamość
- złożyć odpis aktu urodzenia
- jeśli pozostawał uprzednio w związku małżeńskim – złożyć odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia, albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie, unieważnienie albo dokumentem potwierdzającym nieistnienie małżeństwa - jeżeli na podstawie składanych dokumentów nie można ustalić danych niezbędnych do sporządzenia aktu małżeństw
- złożyć dokument urzędowy wystawiony przez władze państwa, którego cudzoziemiec jest obywatelem, wskazujący jego dane osobowe i dane osobowe narzeczonej/narzeczonego oraz stwierdzający, że zgodnie z prawem ojczystym może on zawrzeć małżeństwo ze wskazaną w zaświadczeniu osobą
- lub - jeżeli otrzymanie dokumentu wymienionego w punkcie 4 napotyka na trudne do przezwyciężenie przeszkody – złożyć prawomocne postanowienie polskiego sądu zwalniającego go od obowiązku przedłożenia kierownikowi urzędu stanu cywilnego dokumentu stwierdzającego możność zawarcia, zgodnie z prawem państwa pochodzenia, małżeństwa z oznaczoną osobą. W przedmiotowej sprawie właściwy jest sąd rejonowy według miejsca zamieszkania cudzoziemca w Polsce,
- złożyć pisemne zapewnienie, że nie wie o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (druk dostępny na miejscu)
- załączyć oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk przelewu bankowego
Jeżeli cudzoziemiec nie posługuje się językiem polskim oświadczenia składane w procedurze związanej z zawarciem małżeństwa składa w obecności tłumacza.
Wybór tłumacza oraz pokrycie kosztów jego wizyty w USC należą do nupturientów.
Obecność tłumacza podczas uroczystości zawarcia związku małżeńskiego jest wymagana także wtedy, gdy świadkowie nie posługują się językiem polskim.
Tłumacz, z wyjątkiem tłumacza przysięgłego, składa przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego oświadczenie, że będzie wykonywał powierzone zadanie sumiennie i bezstronnie, dochowując tajemnicy prawnie chronionej oraz, że będzie się kierował w swoim postępowaniu uczciwością i etyką.
Dokumenty w języku obcym przedkłada się z urzędowym tłumaczeniem na język polski dokonywanym przez:
- tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości;
- tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG);
- polskiego konsula.
W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny w języku obcym może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.